هه وشار

هه وشار

هه وشار

هه وشار

معرفی روستای نبی کندی تکاب

روستای نبی‌کندی در دهستان ساروق و در بخش تخت سلیمان واقع شده است. و با شهرستان تکاب 24 کیلومتر فاصله دارد. مذهب مردم آن سنی می‌باشد. این روستا داری قدمت تاریخی بوده بطوریکه آثار کشف شده در اطراف آن به پیش از اسلام می‌رسد. تمام مردم ساکن این روستا کرد زبان هستند. این روستا جمعیتی بالغ بر 1500 نفر دارد بیشتر آنها به کشاورزی، دامداری و باغداری مشغول هستند و زنان در روستا علاوه بر خانه داری به قالی‌بافی مشغولند. این روستا به برکت این انقلاب از امکاناتی همچون مخابرات روستایی، آب لوله کشی منازل، تلفن خانگی، خانه بهداشت، مدرسه راهنمایی و ابتدایی، برق و راه آسفالته  برخوردار است. لازم به ذکر است که مردم روستا امتیاز برق روستا را بصورت آزاد خریداری کرده‌اند.

مدرسه ابتدایی شهید براتی روستا دارای 104 نفر دانش آموز دختر و پسر و مدرسه راهنمایی صراط 85 نفر دانش آموز دختر و پسر دارد که بصورت مختلط درس می‌خوانند.

این روستا از شمال با روستای قزقپان سنگ، از سمت جنوب با روستای کوسه پیری و از شرق با روستاهای امین آباد و حسن آباد و از غرب با روستاهای دلدلبلاغی و چوپلو همجوار است. از جمله مشکلات عمده این روستا مربوط به بیکاری مردم ساکن در آن است بطوریکه  بخاطر شرایط جوی مردم 5 ماه از سال به کشاورزی، باغداری و دامپروری مشغول هستند و مابقی سال بیکار هستند و مجبورند به کلان شهری مثل تهران مراجعه کنند. که همین عامل موجب شده که در 10 سال اخیر روستا با مهاجرتهای زیادی روبرو شود بطوری که در مدت ذکر شده جمعیتی بالغ بر 700 تا 1000 نفر مهاجرت کرده‌اند. که اگر این مشکل حل نشود در چند سال آینده در این روستا فقط پیر مردها زندگی می‌کنند. و بعد از آنها روستا خالی از سکنه می‌شود. البته این مشکل فقط دامنگیر این روستا نیست بلکه روستاهای اطراف را هم شامل می‌شود.

از جمله مشکلات دیگر مربوط به حمایت از باغدارن منطقه است. سیب از اصلی‌ترین میوه‌های باغدارن این روستا است که ارزش صادراتی دارد. متاسفانه بخاطر نبود یک کارخانه بسته بندی در روستا که میوه‌های باغدارن را جمع آوری کند و مردم را به سمت باغداری صنعتی ببرد مردم اغلب به شیوه سنتی باغداری می‌کنند و در نهایت یک نفر تحت دلال مراجعه می‌کند و با قیمت خودش سیب را از مردم می‌خرد که همین شخص امسال موجب ضرر و زیان زیادی به باغداران شد بطوری که اگر وضع به همین صورت ادامه پیدا کند مردم بکلی از کاشت سیب دست برمی‌دارند. این روستا با وجود آبهای جاری آن و نبود یک سد برای جلوگیری از هدر رفتن آب با مشکلات زیادی روبرو است.

از مشکلات عمده دیگر آن کمبود آب لوله کشی در فصل گرما است. متاسفانه بخاطر خشکسالیهای اخیر که منجر به کم شدن چشمه‌های تامین کننده آب شرب روستا شده و مردم در فصل گرما در شبانه روز فقط 4 ساعت به آب دسترسی دارند. و خانه‌های بالادست روستا به خاطر کم بودن فشار آب از این 4 ساعت هم بی‌بهره هستند.

مدرسه ابتدایی روستا هم دارای مشکلات زیادی هستند از جمله حیاط داخل مدرسه نیاز به آسفالت دارد.  همچنین میز و نیمکت‌های مدرسه که خیلی از آنها عمر مفیدشان تمام شده و اجبارا و بخاطر کمبود از آنها استفاده می‌شود. عمر خیلی از این نیمکت‌ها به بالای 15 سال می‌رسد. که امیدوارم مسئولین عزیز و زحمت کش به این روستا توجه کنند و نسبت به رفع آن اقدام کنند که این مردم لیاقت بهتر از اینها را دارند. در انتها از زحمات بخشدار محترم بخش تخت سلیمان جناب آقای استاد موسی قادری تقدیر و تشکر می‌کنیم چون نسبت به روستا و مردم آن توجه خاصی دارند و در طول خدمتشان در بخشداری تلاش زیادی را جهت رفع محرومیت و فقرزدایی مردم ساکن در بخش انجام داده‌اند. و از خداوند منان آرزوی توفیق را برای این عزیز خواستاریم

نظرات 1 + ارسال نظر
اعظمی چهارشنبه 3 دی‌ماه سال 1393 ساعت 08:10 ب.ظ

باتشکر ممنون از معرفی وبیان مشکلات روستای نبی کندی براتون آرزوی موفقیت دارم . ان شاء اله مسئولین عزیز توجه بیشتر داشته باشند تا شاهد مهاجرت معکوس مردم به روستا باشیم .
باتشکر
علی اعظمی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد